Ieder jaar organiseer ik een reis naar een bijzondere locatie om daar ter plaatse 'en plein air' te schilderen of te tekenen.

Dit jaar was het het mythologische eiland Ithaka waar ik twee weken verbleef. Een van de Ionische eilanden in de gelijknamige zee die qua licht en kleur op mij een kaleidoscopische uitwerking had. Op deze kunstreizen verruil ik mijn atelier voor de buitenlucht en beoefen ik vooral de edele waterverf techniek of het tekenen met kleurpotloden. 

De maand juni is vooral de beste maand in het Middellandsezee gebied omdat het qua warmte en qua kleur de mooiste en prettigste periode is om buiten te schilderen. Niet al te warm en het toppunt van de lente! 

Hoewel je dit niet meteen bij een Grieks eiland zou denken is Ithaka in het voorjaar een weelde van groene kleuren! Niet alleen de bekende olijfboom in haar zacht grijsgroene tooi maar ook de prachtige Eucalyptus met haar bruinoranje stam en haar 'slordige' bos bladeren.

Telkens werd mijn ook getrokken door de schitterende blauwen van de zee die varieerde van ultramarijn tot emeraldgroen. Ieder uur van de dag veranderd deze kleur naar gelang de zonnestand. Maar ook of er op de bodem alleen witte kiezels zichtbaar zijn of het diepgroene zeewier die de kleur doet veranderen naar paarsviolet.

De continue beweging van vooral de traditionele vissers bootjes zijn een fascinatie voor het oog. Deze lichte en kleine scheepjes deinen altijd driftig op de golven alsof ze elke keer weer van wal willen steken. Maar ook soms de grotere zelschepen en catamarans die Ithaka aandoen blijven boeien alhoewel die wel erg 'plastic' aandoen..Toch kon ik deze 'fueling station'  niet laten staan!

In de talrijke kleine baaien op Ithaka vind je altijd grillige rotsoevers waar het licht vaak scherp mee speelt. om iedere hoek is wel weer iets anders te schilderen....om soms gek van te worden!

Aangezien je niet altijd allerlei soorten papier kunt meenemen gebruik ik ook vaak een opengeklapt schetsboek voor meer panoramische composities. Verder werk ik graag op verschillende soorten papier zoals het bekende 'lompen' papier (100% katoen) maar ook Bamboepapier en vooral Moerbeipapier vanwege haar grillige onvoorspelbaarheid. Dit doe ik om te voorkomen dat ik niet altijd hetzelfde 'plaatje' schilder...

Echter het allermooiste van het buiten schilderen is het vinden van een ideale plek in de schaduw, het uitspreiden van je materialen en geheel opgaan in het onderwerp, het licht, de wind en het geluid van de 'branding'!

wordt vervolgd